Czy benefity dla pracowników działają?

Rynek pozapłacowych benefitów ma się naprawdę świetnie i wszystko wskazuje, że jeśli cokolwiek ma się zmiennić… to tylko na lepsze. Przyjrzyjmy się wynikom badań przeprowadzonych przez CIPD (Chartered Institute of Personnel and Development) i Lane Clark & Peacock.

W badaniu wzięło udział 568 praktyków z obszaru HR. 8 na 10 z nich zapowiada utrzymanie aktualnego poziomu wydatków na benefity w następnych dwóch latach, z kolei 16% badanych przewiduje znaczny wzrost tych wydatków.

Ankietowani przewidują zwiększenie wydatków przede wszystkim na

a) Rozwój kompetencji: szkolenia, płatne urlopy dla studiujących i zakup profesjonalnych wydawnictw (43%)

b) Opieka zdrowotna i szeroko pojęty wellbeing (29%)

c) Benefity finansowe, takie jak systemy emerytalnee, pożyczki pracownicze i darmowe doradztwo finansowe (25%)

Autorzy raportu wskazują jednak, że wydatki na benefity pracownicze mogą nie spełniać swojej roli, a organizacje powinny je analizować.

CIPD zwraca uwagę, że zdecydowana większość respondentów (74%) nie analizuje działania benefitów pozapłacowych, więc de facto ich organizacje nie wiedzą czy przyjęte rozwiązania są skuteczne. Pomimo to większość uważa, że benefity pomagają w osiągnięciu sukcesu, a dwie trzecie ankietowanych (66%) twierdzi, że głównym celem, który zamierzano osiągnąć, było przyciągnięcie i utrzymanie pracowników 

Charles Cotton, Starszy doradca ds. wydajności i benefitów w CIPD, komentuje: Bardzo duże zależy od branży i wykonywanej pracy przez beneficjenta, dopiero pełen obraz sytuacji pozwala nam stwierdzić, czy utrzymywanie benefitów pracowniczych ma biznesowe uzasadnienie. Szczegółowa analiza może dostarczyć nam dane, dzięki którym będziemy mogli wprowadzić pożądane zmiany.

Jakie więc pytania powinny zadać sobie organizacje?

Po odpowiedź udajemy się do Kate Cooper, head of research, policy and standards w The Institute of Leadership & Management’s. Miałam ostatnio okazję uczestniczyć w wiedeńskiej konferencji dotyczącej zaangażowania pracowników. Jednym z najbardziej interesujących punktów było omówienie szeroko zakrojonych wysiłków, które podejmują organizacje w celu zapewnienia benefitów swoim pracownikom. Czasami te wysiłki są daremne. Często jest tak, że benefity, które działają w określonej grupie pracowników, zupełnie nie sprawdzają się w innym dziale. Podstawowy wniosek brzmi: działania powinny być lokalne i zindywidualizowane.  

 W bardzo dużej organizacji możesz zaproponować swoim pracownikom naprawdę pełen przekrój możliwych rozwiązań, gdyż jest wielce prawdopodobne, że każda grupa pracowników potrzebuje i szuka czegoś innego. To może być wszystko: od voucherów na kawę po kompleksowe rozwiązanie wpływające na weelbeing. Najważniejsze, jest to, żeby odbiorca rzeczywiście traktował to jako benefit, bo to że nazwiesz tak jakieś świadczenie, nie oznacza, że tak właśnie będzie odbierane przez Twoich pracowników.  

Kate podkreśla żeby nie zapominać, iż nawet jeśli pracownicy nie korzystają z benefitów, to dzięki nim organizacja wysyła jasny sygnał, że dba o swoich pracowników i poważnie traktuje deklarowane wartości. Na pewno dobrym pomysłem jest przeprowadzenie rozmów z pracownikami i przeanalizowanie ich potrzeb. Niestety nie da się tego obszaru zbadać w taki sposób, aby uzyskać pełną odpowiedź czy zastosowanie jakiegoś benefitu bezpośrednio wpływa np. na wskaźnik nieobecności.

Rozmowa z personelem o świadczeniach i ich potrzebach na pewno wzmocni poczucie podmiotowości, zbuduje wizerunek organizacji słuchającej pracownika i realnie zainteresowanej jego potrzebami. To może przełożyć się na motywacje i zaangażowanie pracowników. Wiemy, że organizacje mają tendencje do mierzenia efektywności każdego działania, np. „Jeśli wydajemy 2 miliony na świadczenia, to te pieniądze powinny do nas wrócić, powinniśmy (jako organizacji) wykonać kawał dobrej roboty”

Najważniejsze, aby pamiętać, że oferowane przez Was benefity, nie zawsze są wykorzystywane i mogą być traktowane przez pracowników jako bezwartościowe. A to droga donikąd.

Artykuł oryginalny: https://www.institutelm.com/resourceLibrary/how-can-firms-find-out-whether-staff-benefits-are-working.html

skontaktuj się z nami
Porozmawiajmy o Twoich potrzebach. Zapraszamy na warszawskie Kabaty

 

tel.: 22 392 74 75

e-mail: info@syscopolska.pl

 

Sysco Polska Sp. z o.o.

Al. Komisji Edukacji Narodowej 18/5B

02-797 Warszawa

NIP:1070009834
REGON
:141314350
KRS
:0000298984

* pole obowiązkowe



ILM ILM

    Content | Menu | Access panel