Czy świąteczne prezenty wzmacniają lojalność pracowników?

Świąteczne bonusy są bardzo ważne dla pracowników. Większość naprawdę je docenia. Czy jest to jednak narzędzie, które pomaga pracodawcom budować lojalność?

Pracownicy, których szefowie pamiętają o świątecznych prezentach, są mniej skorzy do rozmów na temat zmiany pracy i zdecydowanie mniej chętnie rozglądają się za nowymi możliwościami.

Między innymi takie wnioski przynosi badanie przeprowadzone przez One4All Reward w grupie prawie 1100 pracowników. Dodatkowo pracownicy zdecydowanie bardziej doceniają bonusy przyznawane w grudniu niż w innym czasie.

Niemal połowa badanych (46%) twierdzi, że prezenty wręczane przez szefostwo pod koniec roku powstrzymuje ich przed szukaniem nowej pracy. Niemal taka sama liczba badanych (45%) deklaruje, że dzięki prezentom są zdecydowanie mniej chętni do rozważania konkurencyjnych ofert.

Alan Smith, który pełni rolę dyrektora zarządzającego w One4all Rewards, komentuje: To fascynujące jak bardzo prezenty i wyrazy uznania wpływają na lojalność pracowników. Kiedy zastanowimy się nad kosztami rekrutacji potencjalnych zastępców i weźmiemy pod uwagę trudno mierzalne koszty związane ze spadkiem morale, to dojdziemy do wniosku, że świąteczne prezenty to naprawdę świetna inwestycja

Smith dodaje: Dzięki wprowadzonym niedawno przez HM Revenue and Customs ulgom podatkowym na drobne bonusy pracownicze o wartości do 50 GBP, obdarowywanie i dowartościowanie pracowników w tym pracowitym okresie roku, nigdy nie było tak opłacalne jak obecnie.  

Podejście prezentowane przez Smitha ma na celu zapobieganie sezonowemu niezadowoleniu pracowników i wspomagać retencję w organizacji. Z kolei John Attridge, CEO w BBX, w artykule dla „Elite Business” podkreśla, że liderzy powinni wprowadzać cały zestaw zachowań i postaw, aby zatrzymywać najbardziej wartościowe talenty w firmie:

  • Pozytywna i proaktywna postawa (lidera)
  • Zaplanować w styczniu działania, które dadzą pracownikom wizje ich rozwoju i wyzwań w nadchodzącym roku
  • Regularnie spotykać się z pracownikami i poznawać ich potrzeby oraz nastawienie

Czyż takie podejście nie jest lepsze niż wiara w cudowne działanie prezentów ofiarowanych w grudniu?

Kate Cooper z The Institute of Leadership & Management: Irytuje mnie często powtarzany stereotyp mówiąc o wyjątkowej potrzebie uznania i docenienia wśród millenialsów. To wcale nie jest wyróźnik tej grupy. Każdy potrzebuje uznania i wyrazu wdzięczności za swoją pracę i zaangażowanie. Jeśli więc szef nie potrafi docenić i dowartościować swoich ludzi w czasie Świąt, na koniec roku… to pytanie kiedy chce znaleźć lepszy moment? 

Kate zauważa: To badanie pokazuje jak bardzo ważne jest skorzystanie z okazji jaką daję sezon świąteczny i powiedzenie: „Świetna robota, dziękuję. Przyjmij ten prezent i do zobaczenia po Nowym Roku” To jedyna okazja w roku, aby powiedzieć to każdemu w niewymuszony sposób, w bardzo sprzyjającej atmosferze.

Cooper zwraca uwagę na badania, które kiedyś przeprowadziliśmy i zamierzamy powtórzyć w styczniu, potwierdzją że olbrzymia liczba pracowników wśród postanowień noworocznych wymienia zmianę pracy. To zdecydowanie powinno martwić liderów! To oznacza, że ich ludzie będą skupiać na przeglądaniu ogłoszeń, szlifowaniu CV, aktualizowaniu profilu na Linkedinie i  przygotowaniu do rozmów kwalifikacyjnych. A żaden szef nie chce takiej sytuacji!

Jeśli Twój pracownik otrzyma coś przed świętami, to zdecydowanie zwiększa szanse, że w styczniu wróci z wyższym poziomem zaangażowani. Tak, myślę że zdecydowanie warto to robić. Szczerze mówiąc, nie potrafię znaleźć ani jednego argumentu przeciw bonusom świątecznym i wyrażaniu uznania pracowników.

Zaglądajcie do nas, niedługo przekażemy Wam kilka porad jak radzić sobie z noworocznym dołem w Twoim zespole J

Atykuł przetłumaczony, oryginał: https://www.institutelm.com/resourceLibrary/are-santa-style-bonuses-enough-to-win-staff-loyalty.html

skontaktuj się z nami
Porozmawiajmy o Twoich potrzebach. Zapraszamy na warszawskie Kabaty

 

tel.: 22 392 74 75

e-mail: info@syscopolska.pl

 

Sysco Polska Sp. z o.o.

Al. Komisji Edukacji Narodowej 18/5B

02-797 Warszawa

NIP:1070009834
REGON
:141314350
KRS
:0000298984

* pole obowiązkowe



ILM ILM
Content | Menu | Access panel